De kracht van sensibiliseren en informeren voor het creëren van gedragsverandering

Communicatie is essentieel in het realiseren van een switch naar meer duurzame mobiliteit. We geven je enkele tips om zelf aan de slag te gaan.

  • Beginner
  • Blog
  • Mobiliteit
Impact: 3/5
Investering: 3/5

Waarom is sensibiliseren en informeren een must voor het creëren van meer duurzaam mobiliteitsgedrag?

Een mens is een gewoontedier. Een medewerker die meermaals per week zijn woon-werk-traject aflegt, laat zich niet zomaar overtuigen om zich met het openbaar vervoer of de fiets te verplaatsen. Door via sensibilisering en communicatie te focussen op verschillende voordelen, en barrières weg te nemen, creëer je stap per stap een mental shift. Die leidt uiteindelijk tot een blijvend nieuw mobiliteitsbgedrag, of ook wel een modal shift.

Enkele tips en tricks

  • Sluit aan bij bestaande acties: Week van de mobiliteit, Car Free Day, Wereldfietsdag (Fietsapplausdag), Bike To Work,… ​Zo hoef je het warm water niet uit te vinden
  • Gebruik verschillende kanalen: mail, (toilet)posters, intranet, schermen,… ​om je doelpubliek te bereiken
  • Communiceer via ambassadeurs​
  • Benadruk persoonlijke voordelen in de boodschap: gezondheid, financieel, beleving,…
  • Maak het fun: gebruik competitie en wedstrijdelementen​
  • Zorg voor afwisseling in je boodschap en uitvoering van de campagne
  • Kies één duidelijke boodschap en trap niet in de val te veel op hetzelfde moment te willen communiceren
  • Herhaal, herhaal en herhaal