Klimaatactie nr 6: kies de juiste motor

De manier waarop we ons verplaatsen, heeft een grote invloed op onze ecologische voetafdruk. Van de benenwagen en de fiets tot het openbaar vervoer en de elektrische wagen, elke keuze telt. Niet alleen voor onze gezondheid, maar ook voor het klimaat.

  • Beginner
  • Acties
  • Mobiliteit
Impact: 4/5
Investering: 3/5


In zijn boek '10 klimaatacties die werken' geeft Pieter Boussemaere eenvoudige stappen die jij kunt zetten om een positieve impact te maken op het milieu, zonder veel tijd of geld te investeren. Klimaatactie nummer 6? Kies de juister motor.

De bekende alternatieven: benen, fiets, openbaar vervoer en autodelen

Te voet of met de fiets op pad gaan is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor je gezondheid. Toch blijft de auto in Vlaanderen de populairste keuze, zelfs voor korte afstanden. Dat is opmerkelijk, want ritjes van minder dan vijf kilometer zijn door het vele stoppen en starten erg inefficiënt en zorgen voor een relatief hoge uitstoot per kilometer. Vooral in stedelijke gebieden wint de fiets aan populariteit, mede dankzij betere infrastructuur zoals fietsstraten en de elektrische fiets.

Daarnaast kan ook het openbaar vervoer een grote rol spelen in duurzamer transport, zeker in combinatie met een slimme ruimtelijke ordening. Hoewel het aantal mensen dat met trein, tram of bus pendelt de laatste jaren licht steeg, blijft de impact beperkt zolang er geen grootschalige verbeteringen komen. Autodelen wint dan weer aan populariteit, maar blijft voorlopig een niche. Toch toont de stijging van deelauto’s in Vlaanderen aan dat steeds meer mensen bereid zijn om hun mobiliteitsgewoonten te herzien.

Wil je je transportemissies drastisch verminderen? Dan is een combinatie van verschillende vervoersmiddelen de slimste keuze. Lopend of fietsend voor korte afstanden, het openbaar vervoer voor middellange trajecten en een gedeelde of elektrische wagen als aanvulling wanneer nodig. Zo beperk je niet alleen je ecologische voetafdruk, maar bespaar je vaak ook geld en stress.

De elektrische wagen

De elektrische wagen is een van de meest toegankelijke en efficiënte manieren om de CO2-uitstoot te verminderen en draagt bij aan schonere lucht en een gezonder milieu. Ze stoten geen schadelijke gassen uit, zoals CO2, NOx en fijnstof, wat hen veel minder vervuilend maakt dan traditionele benzine- of dieselwagens. Bovendien zijn elektrische voertuigen vaak goedkoper in onderhoud en gebruik, doordat ze minder bewegende onderdelen hebben en de kosten van elektriciteit lager zijn dan die van fossiele brandstoffen.

Daarnaast kunnen eigenaars van elektrische voertuigen profiteren van subsidies, belastingvoordelen en andere stimuleringsmaatregelen die de overstap aantrekkelijker maken. De regering biedt vaak belastingkortingen of -voordelen voor zowel de aankoop van elektrische wagens als het plaatsen van oplaadpunten. Dit maakt de investering op lange termijn voordeliger, ondanks de hogere initiële aankoopprijs.

Toch zijn er nog uitdagingen, zoals de hogere aankoopprijs in vergelijking met benzine- of dieselwagens, en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Hoewel het aantal laadpunten in veel regio's toeneemt, kunnen lange ritten of wonen in gebieden zonder snel opladen nog als beperkende factoren ervaren worden. Maar met de technologische vooruitgang en de groeiende acceptatie van elektrische wagens, worden deze obstakels steeds kleiner. Het is duidelijk: de overstap naar elektrische voertuigen is een belangrijke stap richting verduurzaming.

Wat met het vrachtverkeer op de weg?

Vrachtverkeer is verantwoordelijk voor 35% van de CO2-uitstoot in de transportsector. Dit maakt het verduurzamen van vrachtvervoer essentieel. Elektrificatie biedt grote kansen, vooral voor stedelijke leveringen en korte afstanden. Elektrische vrachtwagens kunnen bijvoorbeeld tijdens het laden en lossen opladen, en hebben lagere onderhoudskosten dan hun diesel-tegenhangers.

Voor lange afstanden is de electrificatie van vrachtvervoer complexer. Elektrische vrachtwagens zouden te zwaar worden door de benodigde batterijen, maar nieuwe technologieën zoals elektrische snelwegen bieden een mogelijke oplossing. Dit systeem laadt vrachtwagens op terwijl ze rijden, via bovengrondse leidingen of draadloze oplaadtechnieken. Desondanks blijven batterijen een veelbelovende optie, waarbij toekomstige accupakketten mogelijk lange ritten mogelijk maken.

Alternatieven zoals aardgas en waterstof worden onderzocht, maar ze hebben aanzienlijke beperkingen. Aardgas is nog steeds een fossiele brandstof, terwijl waterstof op dit moment nog niet rendabel is. De focus ligt daarom steeds meer op de verbetering van batterijen, die op lange termijn mogelijk de belangrijkste oplossing voor vrachtvervoer kunnen zijn.

Vergroot je klimaatkennis vandaag nog. Lees er alles over op:

  • De website van Pieter Boussemaere.
  • De Belgische federale site voor betrouwbare informatie over klimaatverandering.
  • De website van het Belgian Climate Centre
  • De website van The Good Wave
  • Heb je liever dat de kennis naar je toekomt, abonneer je dan op Ons Klimaat, de wekelijkse klimaatnieuwsbrief van de VRT.