WAAK maatwerkbedrijf stelt mensen tewerk met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt én bouwt vol overtuiging mee aan een circulaire economie. WAAK richt zich expliciet op de circulaire economie en werkt ook aan warmtepompen, laadpalen, elektrische wagens en slimme digitale meters.
WAAK verkleint de afvalberg én de files
Sinds april 2016 moeten vrachtwagens vanaf 3,5 ton tol betalen op de Belgische wegen. Daarvoor is een OBU (On Board Unit of tolkastje) in de cabine nodig. Satellic verhuurt deze toestellen in opdracht van de overheidsdienst Viapass. Een teruggebrachte OBU is, na een nauwgezette check-up en de nodige herstellingen, zeker opnieuw te gebruiken. Voor die activiteiten doet Satellic een beroep op WAAK.
Een circulaire aanpak voor tolkastjes
Concreet betekent dit: het ontvangen en uitpakken, beheren, registreren en inspecteren, software controleren en updaten, functionele tests, wissen, batterijbeheer, herprogrammeren, schoonmaken, verpakken en verzenden van de OBU. Een vast team van medewerkers houdt jaarlijks zo’n 100.000 OBU’s in topconditie. Zo kunnen deze toestellen verschillende keren hergebruikt worden door vrachtwagenchauffeurs die over Belgische wegen rijden.
De samenwerking met Satellic geeft dagelijks 25 tot 30 personen werk. In andere afdelingen assembleren maatwerkers de stroomkabels en onderzoekt WAAK of er een circulair gebruik mogelijk is van de polystyreen blisters. Het meedenken maakt van WAAK een sterke partner voor bedrijven met circulaire opdrachten. Door deze samenwerking gaat er immers ook kennis terug naar Satellic, bijvoorbeeld voor aanpassingen van de verpakking van de toestellen. Of het recupereren van de stekker, waarvan de kabel vaak stuk was bij het inleveren. Ze krijgen ook inzicht in de verschillende soorten accu’s die worden gebruikt, om dan de meest duurzame keuze te kunnen maken.

Innovatie en duurzaamheid in de praktijk
Door de jarenlange expertise van het werken aan de OBU, kon Waak al verschillende suggesties voor verbeteringen doen. De waarborg op de OBU wordt ook door Waak beheerd en al dan niet gedeeltelijk teruggestort, naargelang de staat van het toestel. Waak ontwikkelde onder de samenwerking het faciliteren en opvolgen van software updates van de toestellen. Om het personeel en het milieu te beschermen worden de OBU met gezonde en milieuveilige producten gereinigd. Met het eigen productpaspoort hebben ze in het circulaire verhaal veel beter zicht op binnengekomen producten, wat er mee werd gedaan en welke handelingen ze erop moeten doen. Is dit bijvoorbeeld een toestel voor afdanking, herstelling, onderdelen of recyclage?
Satellic bracht 800.000 toltoestellen op de markt en heeft geen intentie om nieuwe producten te produceren. Het doel is zero waste en 100% hergebruik. Pas als dit niet mogelijk is gaan defecte toestellen naar recyclage. Satellic is gevestigd in Brussel en het is voor hen heel belangrijk om een lokale en betrouwbare servicepartner te hebben. Dit vormt zo een toekomstgericht en sterk partnerschap met oog voor continue verbeteringen op het gebied van duurzaamheid.